Social skills

Meiden met autisme kunnen sociale moeilijkheden ervaren doordat ze vaak moeite hebben met het begrijpen van subtiele sociale signalen en non-verbale communicatie. Dit kan leiden tot misverstanden en uitdagingen bij het aangaan van vriendschappen. In het voortgezet onderwijs kunnen deze problemen verergeren door de druk om zich aan te passen aan sociale normen en het gebrek aan structuur in sociale interacties, zoals groepswerk en pauzes. Deze omgeving kan overweldigend en verwarrend zijn, waardoor meiden met autisme zich vaak geïsoleerd voelen en moeite hebben met het vinden van hun plek. 


Hoe kun je ze hierbij helpen?

  1. Eigen keuze over partner: Laat diegene met groepswerk óf alleen werken óf met een partner naar keuze. Het gaat diegene alleen maar extra stress opleveren als ze met een klasgenoot die ze niet zo goed kent moet gaan samenwerken. 
  2. Begeleid sociale interacties: Help de leerling door sociale interacties te begeleiden. Dit kan betekenen dat je af en toe in de groep intervengt om een gesprek op gang te brengen of te zorgen voor positieve interacties.
  3. Positieve feedback en beloning: Geef gerichte positieve feedback als de leerling sociale interacties goed uitvoert. Dit versterkt gewenst gedrag.

Maak jouw eigen website met JouwWeb