Algemene tips

  • Telefoons en oortjes: Tegenwoordig is er een telefoonverbod op middelbare scholen. Hiernaast wordt het gebruik van draadloze oortjes ook vaak afgekeurd. Echter kan dit leerlingen met autisme wel helpen. Het gebruik van een telefoon kan ze helpen even in hun eigen wereld te ontsnappen als het te druk wordt of ze kunnen hun ouders appen als ze even vastlopen. De draadloze oortjes kan ze helpen zich af te sluiten van geluiden.

 

  • Communicatie: Als er iets gaat veranderen, hoe klein de verandering ook lijkt, communiceer dit met ze! Dit zal ervoor zorgen dat ze voorbereid zijn, wat weer minder stress oplevert.
  • Wees concreet en duidelijk in je communicatie. Vermijd abstracte taal of dubbelzinnigheid.

 

  • Gebruik keuzemogelijkheden: Bied keuzes aan binnen de structuur. Dit kan de leerling meer controle geven over de situatie, wat helpt bij het verlagen van stress en angst. Dit kan bijvoorbeeld door te kiezen tussen verschillende werkvormen of pauzemomenten.

 

  • Lesstructuur: Geef alvast aan wat je de volgende les gaat doen (zet dit eventueel in Magister of de app die de school gebruikt). Dit helpt bij de voorspelbaarheid en verlaagt angst.